بسط حاصل از وحدت و پراکندگی

 نوشته امیر قاضی‌پور

درباره "از غلط‌های نحوی مغذورم"، اثر لیلا صادقی

 نشریه اینترنتی لیلا صادقی، 1390، دوره 10، شماره 4

لیلا صادقی در کتاب " ازغلط‌ های نحوی معذورم" شعر را به مثابه روایت به کار می گیرد. بی خود نیست وقتی شعرهای لیلا را تک به تک در سایتش می خواندم ازشعرها - برخلاف داستان هایش - چندان خوشم نمی آمد. اما کتاب که مجموعه ۴۰شب از شعر و ۴۰ روز از داستان است به طرز ماهرانه ای بازی سازی روایت در شعر است. رهایی از داستان گویی متعارف . این بار شعری که روایت می کند و پانوشتش نیز خود داستان است.

بسط شعرهای لیلا نه بسطی خطی نه بسطی صرفن روایی بلکه بسط دیالکتیکی آسان و روان از بسط مناسبات وعناصر باطنی اش است.

این کتاب مثل سنگ قبرهای رویایی مجموعه است یکه است تکثیر شده است . در عین حال پراکندگی مضمونی و پرداختی وجود دارد اما در ساختار و روایت از الگوی هسته و بسط آن استفاده می کند. استفاده ازماهی و صیاد و پیرمرد و ملک و لیلای شهرزاد و دیگر مناسبات. پراکندگی مضمونی کار در حد یک وحدت درونی وارد فضاهای همدیگر می شوند.( تبعیت از الگوی هسته و بسط ان به درخت و سرشاخه ها).

لیلا صادقی در این کتاب ثابت کرده فرم همچون پدیده ای جداگانه در برابر معنای اثرموجودیت ندارد. فرم از دل نوع روایت " حال، این شعرها " به وجود می آید و در جزء به جزء کار و پانوشت داستانش ، فرم و محتوا به هم آمیخته اند. آن واریاسیون های بیش از حد در این جا وجود ندارد و کار برخلاف برخی داستان های لیلا مکانیکی نیست. آنچنان که فرم و محتوا چنان به هم امیخته اند که تقدم و تاخرشان ناممکن است و کتاب را باید یکسره از ابتدا تا انتها و یا بالعکس خواند.

کارهای لیلا صادقی را می شود از منظر اجتماعی و تقابل نظام های متفاوت ارزشی و عقیدتی و تضادهای اجتماعی دید. اما جالب است که کتاب حرف نمی زند. ابزارهایش را برای حرف زدن و شعار دادن خرج نمی کند و با استفاده از فرم و محتوا راه حل های بکر را سوای دکورسازی و فضاسازی صرف پی می گیرد.سبک بیانی لیلا صادقی در پیوند با یکه گی ست. فرم استلیزه کتاب - که هم شعر روایتمند و هم داستان پانوشت مانند دارد- در کل چند لایه است. اما اگر بخواهیم تک به تک کارها را بخوانیم چندلایگی وجود ندارد و بیشتر ترکیب بندی درست و یکپارچگی فرم در آن محسوس است.

/ 20 نظر / 5 بازدید
نمایش نظرات قبلی
ناز پاییز

سلام... خوشحالم تونستم با شما آشنا بشم...باعث افتخارمه.حتما بايد اين كتابتون رو بگيرم اما متاسفانه چون من در شهر كوچكي زندگي ميكنم دسترسي به همه ي كتابها سخته. من خودم دارم تلاش ميكنم بتونم نويسنده بشم.كارهاي خيلي كوچكي انجام دادم اما اگه بتونم مثل شما موفق بشم خيلي خوشحال ميشم و ميدونم به كمكهاي شما احتياج دارم. ميخواستم بدونم اين كتاب شما رو چه موسسه اي مقبل شدته تا بتونم سفارش بدم؟[قلب]

ناز پاییز

توي قسمت كتاب وبلاگتون رفتم و همه چي رو كه دنبالش بودم پيدا كردم. مرسي[لبخند]

ناز پاییز

خيلي خوشحالم كه اينجا رو پيدا كردم و ميتونم افتخار اينو داشته باشم براتون كامنت بزارم. خيلي خوشحالم

الهام

سلام .ببخشید من یه روز یه مطلب برای یکی از دوستانم فرستادم (یه ماجرا که داستان وار براش نوشته بودم )اونم خیلی اصرار کردکه داستان نویسی را اصولی ادامه بدم اما واقعا نمیدونم از کجا باید شروع کنم شروع کردم به مطالعه اما سردر گم شدم سر نخ رو پیدا کردم اما به آخرش که نمیرسم هپچ بدتر کلاف رو به هم ریختم.حالا ازتون می خوام اگه می تونید بهم کمک کنید.مرسی

الهام

سلام از راهنمایی شما کمال تشکر را دارم

عماد

سلام بی نهایت سپاسگزارم

رفيق

راستش را بخواهيد اين مجموعه دور از توانايي هاي خانم صادقي است. ضعيف و بي مايه. چيزهايي هم كه اين منتقد عزيز نوشته اكثراً ساختگي هستند و انگار مي خواهد به زور اين ويژگي ها را در اين مجموعه شعر بگنجاند! (از خانم صادقي عذر مي خواهم كه با نام مستعار و بدون آدرس اين نقد را نوشتم. اين سال ها بسياري از دوستانم را به خاطر نقد صريح از دست داده ام و نمي خواهم شما هم به خاطر بيان نظر شخصي و يا نقدم روي شعرهايتان از من بدتان بيايد!! درود)

زاویه

سلام دوست گرامی دعوت هستید به خوانش داستانی از بنده درسایت طغیان . بخوان - فحشم بده اما بی تفاوت نگذر !!! با احترام سید رضا قطب

رفیق

با نظرتان موافقم؛ این کامنت من نقد نبود بلکه یک نظر شخصی بود. البته قابل ذکر است لزوماً کسی که از کارهای شما تعریف کند، نمی تواند خواننده ی دقیق باشد! مجالی برای این امکان بگذارید که کسی هم که از شعرهای شما خوشش نیاید شاید شاید دقیق باشد!

امیر

لیلا خانم ما شما رو خیلی دوست داریم به وبلاگ ما هم سری زده و نظری بدهید ممنون